TOTUUS

 

      Totuus tuli kaupunkiin,

      katseli vilskettä, mekastusta, melskettä.

      Uskooko kukaan enää totuutta?

 

      Edessä pörhälsi kiireinen uramies.

              Seis! Etsitkö sinä totuutta?

      Mies hämmästyi ja vastas:

             En ehdi mitään sellaista ajatella,

       on kiireitä töissä ja vapaa-ajalla. On totuuden

       puhujat tylsiä tyyppejä, luusereita, hyypiöitä, pohjasakkaa.

       Ei kiinnosta. On minulla palaverit, projektit, suunnitelmat.

 

       Totuus käänsi päätään ja vanhuksen näki.

       Tämä ylitti liikennevalot risteyksessä.

       Yksi kysymys vain on esittää mulla:

                Etsitkö sinä totuutta?

        Vanhus empi, mietti ja vastas:

               On totuutta minulle koko elämä.

        Täällä olen, elän ja kuljeskelen.

        Olen työtä tehnyt ja perheeni elättänyt.

        Nyt vanhana kuljen vaivojen kanssa ja tuskailen

        hiljaista uupumista.

 

        Totuus kuunteli hiljaa ja pudisti päätään.

        Oli vanhus varmaankin oikeassa.